طرز تهیه چند نوع پلوی خوشمزه و مجلسی

چهارشنبه 16 بهمن 1398
10:20
رضا کاشکی


پُلو در آشپزی ایرانی، آشپزی آذربایجان ترکیه ازبکستان و بسیاری از کشورهای خاورمیانه به برنجی گفته می‌شود که با مواد دیگری مانند انواع گوشت، سبزیجات، حبوبات و خشکبار و حتی انواع ادویجات، پخت می‌شود که تهیه آن به هر دو صورت کته و آب‌کش ممکن است. در برخی خوراک‌ها نیز ممکن است پس از پخت کامل چلو (برنج ساده) آن را با مواد دیگر مخلوط و پلو را تهیه می‌کنند. همچنین خوراک‌هایی مانند آش و هریسه و جود دارند که با وجود برنج در آنها، با عنوان پلو یا چلو شناخته نمی‌شوند. در تعریف پلو در دهخدا آمده‌است: طعامی است که از برنج کنند و در آن گوشت و کشمش و خرما و مانند آن با ادویه کنند و آن را اقسام است.

کلم پلو با طعمی دوست داشتنی چگونه درست می شود ؟
کلم پلو شیرازی همان گونه که از نامش هم مشخص است یکی از غذاهای با اصالت و سنتی شهر شیراز است که معمولا با روش های متنوعی پخت و تهیه می شود. اما یکی از معمول ترین و معروف ترین روش های آن کلم پلو با گوشت قلقلی می باشد. سبزی های مخصوص و معطری که در تهیه و پخت این غذا استفاده می شود عطر و طعم بی نظیری را در آن به وجود می آورد. به ویژه در زمانی که پلو در حال دم کشیدن است. فقط کافی است یک بار کلم پلو شیرازی با گوشت قلقلی را در منزل خود درست کنید. به شما قول می دهم عاشق آن می شوید و برای همیشه دور کلم پلوهای دیگر را خط می کشید

کلم پلو

مواد لازم برای تهیه کلم پلو برای 4 نفر
برنج:3 پیمانه
گوشت چرخ کرده :400 گرم
کلم خرد شده:یک عدد کوچک
پیاز خرد شده:یک عدد متوسط
نمک و ادویه:به میزان لازم
روغن :برای سرخ کردن
رب گوجه فرنگی:2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه کلم پلو
در ابتدای کار کلم را که در مواد اولیه ذکر شده بود و پایه اصلی این غذا می باشد خرد کرده و آن را در ظرفی که در آن مقدار کمی آب ریخته اید بخارپز کنید.

در ظرفی دیگر پیاز را سرخ می کنیم و بعد از آن گوشت چرخ کرده را اضافه کرده و خوب سرخ می کنیم.

نمک و ادویه و بعد از آن رب را به مواد اضافه می کنیم. مواد به دست آمده را با کلم مخلوط کرده تا سس غذا آماده شود.

برنج را آبکش کرده و مواد سس را به آن اضافه کرده و اجازه می دهیم تا خوب دم بکشد.

در مرحله آخر که چیزی حدود 20 دقیقه از دم کشیدن پلوتان گذشته است می توانید شعله گاز را خاموش کنید. کلو پلو شیرازی اصل با گوشت قلقلی شما آماده است. می توانید آن را در یک دیس شیک و زیبا سرو کرده و همراه با دوغ خوشمزه نوش جان کنید.


آموزش طبخ “مرصع پلو” :
مواد مورد نیاز جهت درست کردن مرصع پلو
مرغ کامل : 1 عدد
پیاز : 2 عدد متوسط
زعفران : 1/3 ق چ
مغز گرد : 1/2 لیوان
خلال پسته : 1/2 لیوان
خلال بادام: 1/2 لیوان
خلال پوست پرتقال یا نارنج : 1/3 لیوان
کشمش : 1 لیوان
زرشک : 1 لیوان
زردچوبه : 1/2 ق چ
نمک : به میزان لازم
شکر در صورت نیاز:به میزان لازم

روش درست کردن مرصع پلو
ابتدا برنج را بشویید و با کمی نمک و آب چند ساعت خیس کنید.

سپس موادی نظیر (مرغ ،خلال پرتقال ، زرشک و کشمش ) را که برای تزیین برنج استفاده میشوند آماده کنید.

برای این کار هم باید زرشک و کشمش را از 2 ساعت قبل در آب سرد به صورت جداگانه خیس کنید تا اگر احیانا گل و یا سنگ ریزه ای داشت ته نشین شود.سپس مرغ را به چهار قسمت تقسیم کنید و به همراه مقداری نمک ،زردچوبه و 1 عدد پیاز و مقداری آب بپزید تا گوشت مرغ کاملا پخته شود .
مرغ پخته شده را از استخوان جدا کنید و به قطعات کوچکتر برش دهید.

همچنین اگر خلال پرتقال یا نارنج شیرین شده تهیه کردید که نیازی نیست برای شیرین شدنش کاری بکنید ولی در غیر این صورت باید خلال ها را چند بار در آب خیس کنید و آب آن را خالی کنید و در مرحله بعد در آب جوش یکی دو قول جوش بزنید و آب آن را خالی کنید.این کار را 3 دفعه انجام دهید تا تلخی خلال های پرتقال کاملا از بین برود.بعد از شیرین شدن خلال ها آن ها را در مقداری روغن داغ بر روی حرارت ملایم به اندازه یکی دو چرخ تفت دهید .

و در پایان به اندازه یک قاشق سوپ خوری شکر روی آن بریزید و خوب مخلوط کنید و وقتی خلال ها یکدست شد آنرا از روی حرارت بردارید تا در اثر حرارت شکر ذوب شود

زرشک و کشمش را هم بعد از اینکه خوب خیس خوردند از آب بیرون میاوریم. و نصف پیاز را با روغن تفت میدهیم و وقتی رنگ پیاز ها طلایی شد زرشک ها را داخل آن میریزیم و یک تفت کوچک میدهیم تا زرشک ها نسوزند.اگر هم زرشک ها ترش مزه بودند میتوانید یک دو قاشق سوپخوری شکر به آن اضافه کنید و مزه آن را شیرین کنید.

همچنین نصف دیگر پیاز ها را هم با مقداری روغن تفت میدهیم و بعد از اینکه رنگ پیاز طلایی شد کشمش رادر آن کمی تفت میدهیم و آماده میکنیم
بعد از آماده سازی مواد تزیین پلو ، برنج را که از قبل خیس خورده شده آبکش میکنیم و دم میدهیم .

مرغ پخته و آماده شده را با زرشک و کشمش مخلوط کنید و در هنگام سرو برنج با نصف چلو مخلوط کنید و مقداری از برنج را هم با زعفران دم کرده مخلوط کنید و به همراه خلال ها روی برنج بریزید . در آخر هم میتوانید مقداری روغن داغ کنید و روی برنج بکشید.


طرز تهیه رشته پلو
همانطور که می‌دانید عید نوروز جشن و سنتی نمادین است و غذاهایی هم که به مناسبت این جشن باستانی خورده می‌شوند هر کدام نماینده مفهومی هستند. یکی از غذاهای که شب عید خورده می‌شود رشته پلو است چرا که قدیمی‌ها اعتقاد داشتند رشته نمادی از رشته زندگی است و عقیده داشتند در همین ابتدای سال با خوردن این غذا سر رشته کار و زندگی دستشان می‌آید و به موفقیت دست پیدا می‌کنند. تهیه این غذا بسیار ساده و کم هزینه است، فقط باید توجه داشته باشید که رشته پلویی علی رغم داشتن ترکیبات یکسان با رشته آش رشته فرق داشته و به خاطر سبوس بیشتر، رنگ تیره‌تری دارد.

مواد لازم برای تزیین رشته پلو
برنج دو و نیم پیمانه رشته پلویی خرد شده28 گرم کره یا روغن گیاهی به مقدار لازم زعفران دم کرده نصف قاشق چایخوری نمک به مقدار لازم

طرز تهیه رشته پلو
مرحله اول
برنج را بشویید سپس در 4 پیمانه آب که 2 تا 3 قاشق غذاخوری نمک به آن افزوده اید چند ساعت بخیسانید.

مرحله دوم
داخل یک قابلمه بزرگ پنج پیمانه آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید.

مرحله سوم
آب برنج را خالی کرده و به آرامی آن را داخل قابلمه آب جوش بریزید. شعله را زیاد کنید تا آب و برنج به جوش بیایند، رشته پلویی را به آب در حال جوش اضافه کرده و بگذارید تا حدود 7 تا 10 دقیقه بجوشند. برنج را تست کنید که برای آبکش کردن آماده باشد. وسط برنج بایستی سفت و اطراف آن نرم باشد. رشته‌ها هم باید کمی نرم و کمی سفت باشند. سپس برنج را آبکشی کنید و با آب خنک شستشو دهید.

مرحله چهارم
قابلمه را بشویید و روی شعله بگذارید، 2 تا 3 قاشق غذاخوری روغن یا کره و 1 تا 2 قاشق غذاخوری زعفران دم کرده داخل قابلمه بریزید. با استفاده از یک کف‌گیر بزرگ برنج را داخل قابلمه ریخته و به فرم هرم در بیاورید. برای خروج بهتر بخار از داخل برنج با ته کفکیر چند سوراخ داخل برنج ایجاد کنید.

مرحله پنجم
بدون اینکه درب قابلمه را بگذارید، برنج را روی شعله تقریبا زیاد به مدت 5 تا 7 دقیقه قرار دهید تا وقتی که بخار شروع به خارج شدن کند، سپس یک فنجان آب دور برنج بریزید و درب قابلمه را گذاشته و شعله را کم کنید و اجازه دهید تا 45 دقیقه دم بکشد.

مرحله ششم
در یک تابه متوسط پیاز ریز خرده شده را با روغن سرخ کنید تا طلایی شود. سپس کشمش پاک کرده و شسته شده و خرمای پوست گرفته را اضافه کرده و به مدت 5 دقیقه تفت دهید و کنار بگذارید.

مرحله هفتم
بعد از اینکه برنج دم کشید، مقداری از زعفران دم کرده را با مقداری از برنج مخلوط کنید و کنار بگذارید.

مرحله هشتم
رشته پلو را داخل دیس بکشید و با برنج زعفرانی و کشمش و خرما روی آن را تزیین کنید. رشته پلو را می‌توانید با گوشت قلقلی یا مرغ هم میل کنید.


عدس پلو
عدس پلو یکی از غذاهای محبوب ایرانی است که به دو صورت ساده و مجلسی طبخ می شود. این غذای خوشمزه علاوه بر اینکه یک غذای خانگی است مانند غذاهایی مثل خورش قیمه به عنوان نذری هم در مراسم های مذهبی پخش می شود.

با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر عدس پلو تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری عدس پلو تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی عدس پلو با پارسی دی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
مواد لازم عدس پلو
برنج ۳ پیمانه
عدس ۱ پیمانه
گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم
کشمش پلویی ۱ پیمانه
پیاز متوسط ۲ عدد
زعفران ۱ قاشق غذاخوری
کره ۱ قاشق غذاخوری
روغن مایع به میزان لازم
نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم
دستور پخت

طرز تهیه عدس پلو
ابتدا برنج را نسبت به نوع آن در یک کاسه با مقداری آب بخیسانید سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و چند لیوان آب داخل قابلمه بریزید. برنج را به همراه مقداری نمک به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید برنج چند دقیقه بجوشد.

برنج را باید زمانی که اطراف دانه های آن نرم و مغز آن سفت است آبکشی کنید و کنار بگذارید. عدس را از قبل به مدت دو ساعت بخیسانید تا علاوه بر اینکه نفخش از بین برود راحت تر پخته شود. عدس را به همراه چند لیوان آب داخل یک قابلمه بریزید تا به صورت کامل آبپز شود.

در ادامه یکی از پیازها را به صورت نگینی ریز خرد کنید و با مقداری روغن مایع در یک تابه تفت دهید تا پیاز نرم شود سپس مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به پیاز اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا پیاز با ادویه ها یکدست شود.

در ادامه پس از اینکه عدس به طور کامل پخت آنرا به تابه حاوی پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید تا عدس و پیاز یکدست شوند سپس تابه را از روی حرارت بردارید و عدس را با برنج آبکش شده مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند.

در مرحله بعدی یک قابلمه مناسب انتخاب کنید و مقداری روغن مایع داخل آن بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا روغن داغ شود سپس به انتخاب خود برای ته دیگ از نان لواش یا سیب زمینی ورقه شده استفاده کنید و ته دیگ را در ته قابلمه قرار دهید.

در مرحله بعدی مخلوط برنج و عدس را داخل قابلمه بریزید سپس نصف لیوان آب به همراه ۲ قاشق غذاخوری روغن مایع روی برنج بریزید و حرارت را زیاد کنید تا برنج شروع به بخار کند سپس حرارت زیر قابلمه را کم کنید.

حالا یک دم کنی روی درب قابلمه قرار دهید تا برنج دم بکشد. در مرحله بعدی یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع داخل آن بریزید. پس از اینکه روغن داغ شد پیاز باقیمانده را خرد کنید و داخل تابه کمی تفت دهید.

پس از اینکه پیاز نرم شد گوشت چرخ کرده را به همراه مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا گوشت چرخ کرده به طور کامل سرخ شود. در ادامه کشمش را به تابه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا نرم شود.

مقداری کمی از برنج را به همراه زعفران دم کرده و کره مخلوط کنید ، پس از اینکه عدس پلو به طور کامل دم کشید و آماده شد آنرا در ظرف مورد نظرتان بکشید و با برنج زعفرانی و مخلوط گوشت چرخ کرده و کشمش تزیین و سرو کنید.



[ بازدید : 218 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به آشپزخونه است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]